Fiilistele logo-2
Hiit treeni

HIIT treeni – trendikäs ja tehokas tapa treenata

Nopea ja tehokas hiit (high intensity interval training) treeni on trendikästä. Hiit-treeni sisältää lyhyitä intensiivisen toiminnan jaksoja, jotka vuorottelevat lyhyiden lepojaksojen tai matalan intensiteetin liikunnan kanssa. Hiit treeni on ollut suosittua jo vuosia tehokkuutensa ja lyhyen kestonsa vuoksi.

Käytännössä hiit treeni on ilmaista ja nopeaa, ei välttämättä tarvita jäsenyyttä kuntosalille tai kalliita treenivälineitä kotiin.Toki erilaisilla välineillä ja treenitapaa vaihtamalla saa hiit treeniin vaihtelua. Hiit kotitreeni onnistuu pienemmässäkin kodissa tai vaikka lähipururadalla juoksemalla. Treenin kestot ovat vain 10-30 minuuttia, joten tällaisen treenin pitäisi sopia myös kiireiselle ihmiselle tai henkilölle, joka haluaa käyttää liikkumiseen vain vähän aikaa.

Hiit-treenistä on paljon hyötyä. Hiit harjoitius tehostaa aineenvaihduntaa 48 tunnin ajan, auttaa taistelemaan ikääntymistä vastaan, lisää voimia, auttaa pitämään linjat kurissa sekä vahvistaa sydäntä ja lisää suorituskykyä. Hiit treenissä vaadittavan tehon voi saavuttaa monella eri liikuntamuodolla joko pikakunto- tai pikavoimaharjoitteluna.

Hiit treeni kuntopyörällä

Hyvä hiittreenitapa on kuntopyörällä polkeminen, sillä nykyisissä kuntopyörissä voi lisätä vastusta ja näin säädellä polkemisen tehoa. Pyöräily sisällä on kätevää myös silloin, kun ulkona on kylmää, kosteaa ja pimeää. Monet lähtevät kuitenkin mieluummin ulos ja treeni onnistuu tie- tai maastopyörällä, kun lisää tehoa käyttämällä suurempaa vaihdetta tai polkee kovaa ylämäkeen. Hiit treenin voi kätevästi suorittaa myös esimerkiksi työmatkan aikana, jos kulkee työmatkat polkupyörällä.

Hiit treeni juosten

Juoksuun ei tarvita mitään laitteita vaan juoksukengät ja sopiva vaatetus riittää. Juoksuun saa tehoja tekemällä muutamia vetoja ylämäkeen tai tekemällä harjoituksen portaissa. Hiit juoksumatolla on myös oiva tapa tehdä hiit treeni esim. kuntosalilla.

Muita hiit treenitapoja

Hiit treeniä voi varioida monipuolisesti ja se onnistuu crosstrainerilla tai soutulaitteella, uiden tai vaikkapa naruhyppelynä. Ulkoilusta pitävälle oiva paikka hiit treeniin on puisto, jossa ympäristöä esim. polku, puu tai puistonpenkki, voi käyttää harjoituksessa apuna.

Hiit treeni ilman välineitä omalla kehonpainolla

Jotta hiit treenin terveyshyödyt olisivat mahdollisisimman suuret, sydämen ja keuhkojen ohella on harjoitettava myös isoja lihasryhmiä. Pikavoimaharjoittelu, jossa käytetään omaa kehonpainoa, on eräänlaista kiertotreeniä. Treenissä kannattaa varmistaa, että ohjelma, jota käyttää, on vaihteleva ja harjoittaa niin jalkojen ja käsien kuin keskivartalonkin lihaksia.

Kehonpainolla tehtävän hiit harjoittelun rinnalla voi tehdä hiit kahvakuulalla harjoittelua tai käyttää lisänä esim. käsipainoja, vastuskuminauhoja yms. kuntoiluvälineitä mitä kotoa tai kuntosalilta löytyy.

Hiit treeni esimerkki kuntopyörällä/juosten:

  • Aloita parin minuutin hitaalla polkemisella/juoksulla
  • Nopeuta vauhtia ja kuormita ruumistasi (lisää vastusta/juokse ylämäkeen tai portaita) niin paljon kuin pystyt 20 sekunnin ajan. Hidasta vauhtia.
  • Toista riuhtaisu, kun olet palautunut pari minuuttia hitaasti polkemalla/juoksemalla.
  • Lopuksi vielä hidasta polkemista/juoksemista parin minuutin ajan

Hiit treenin todellinen teho on omassa vallassasi, joten älä päästä itseäsi liian helpolla. Sykemittari tai aktiivisuusmittari on hyvä apuväline, sillä se antaa käsityksen siitä kuinka paljon kuormitat itseäsi. Aloittaa kannnattaa kuitenkin hitaasti ja lisätä tehoa vähitellen. Hiit treeni tuntuu epämiellyttävältä (syke nousee ja hengästyttää) ja siinä saattaa hikoilla voimakkaastikin, mutta se on onneksi nopeasti ohi. Treenin jälkeinen hyvä fiilis kyllä palkitsee hetken epämukavuuden ja aherruksen.

Hiit harjoitteluun, kuten mihin tahansa kuntoiluun, liittyy riskejä. Mikäli sinulla on terveyshaasteita kannattaa ennen harjoittelua olla yhteydessä lääkäriin tai jos kokemuksesi liikunnan harrastamisesta on vähäistä, aloittaa liikkuminen esim. personal trainerin ohjauksessa. Kokenut harjoittelija voi tehdä omatoimisesti hiit harjoituksi, kuten muutakin harjoittelua ja hyödyntää netistä löytyviä hiit harjoituksia. Apuna ja inspiraation lähteenä voi käyttää myös hiit harjoittelusta kertovia kirjoja ja oppaita

Hyviä asioita tapahtuu niille, jotka hikoilevat.