Fiilistele logo-2
Jooga alaspäin katsova koira

Syvemmälle joogan maailmaan: tasapainoa ja hyvinvointia

Joogalla on pitkät perinteet ja nykyään siitä on tullut trendikästä. Jooga kotona tai joogastudiolla, erilaiset joogamatkat sekä retriitit saavat paljon näkyvyyttä muun muassa sosiaalisessa mediassa. Tämä artikkeli on omistettu kaikille, jotka etsivät tasapainoa ja hyvinvointia sekä hyvää fiilistä elämäänsä.

Mitä jooga on?

Jooga on tuhansien vuosien aikana Intiassa syntynyt monimuotoinen menetelmä. Jooga-sanan taustalla on sanskriitin sanasta yuj, joka tarkoittaa yhdistämistä ja yhteen saattamista. Tällä viitataan kehoon ja mieleen. Joogassa on avain tasapainoinoon, joka tarjoaa kokonaisvaltaista hyvinvointia, joka heijastuu jokapäiväiseen elämään.

Mitä hyötyä joogasta on?

Joogan salaisuus on sen kokonaisvaltaisuus. Se tuo fyysisiä etuja, mutta myös henkistä ulottuvuutta. Joogassa kehoa ja rankaa liikutetaan kaikkiin liikesuuntiin ja liikkeiden monipuolisuus on fyysisten vaikutusten takana. Jooga ei ole vain ”venyttelyä” vaan se voi pitää sisällään fyysisiä harjoituksia, jotka vahvistavat, venyttävät ja harjoittavat kehonhallintaa sekä tasapainoa ja aktivoivat keskivartalon syviä lihaksia. Jooga vähentää stressiä ja kohentaa mielialaa. Jooga sopii lajina kaikille sen monipuolisuuden ja sovellettavuuden vuoksi iästä, painosta tai kuntotasosta riippumatta.

Energia virtaa kehossamme kuin värikäs joki. Joogararjoittelun myötä oppii ymmärtämään myös tuota jokea eli chakroja eli energiakeskuksia, jotka vaikuttavat fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin. Tasapainoinen energia tekee meistä eheämpiä ja auttaa meitä voittamaan elämän haasteet hymyssä suin.

Jooga on hyvä liikuntamuoto sellaisenaan. Jos liikkumisen kaipaa lisää tehoa oman hyvän fiiliksen saavuttamiskesi voit hyvin yhdistää joogaharjoitteluun aerobista liikuntaa ja/tai painoharjoittelua. Jooga toimii moneen lajiin myös hyvänä oheisharjoitteluna. Paras treeni on aina treeni, joka tulee tehtyä eli jos pitää joogasta enemmän kuin jostakin muusta harjoittelumuodosta niin silloin on parempi tehdä joogaa kuin olla liikkumatta ollenkaan. Fiiliksesi kyllä kertoo mikä sinulle sopii. Lähde siis matkalle kohti syvempää joogan maailmaa, tasapaino ja hyvinvointi etsivat löytääjäänsä.

Joogan lumoavat tyylit ja asanat

Nykyään on tarjolla huimasti eri joogalajeja ja -suuntauksia. Variaatiota joogaan tuo myös se, että jokainen opettaja tulkitsee opettamiaan lajeja omalla tavallaan ja tyylillään. Pienellä testaamisella löydät oman joogalajin/-lajit sekä itsellesi mieluisan opettajan. Etenkin aloittelijalle suunnatuilla joogatunneilla jooga-asentoja muokataan erilaisille kehoille sopiviksi ja opettaja antaa vaihtoehtoisia harjoittelutapoja ja voi seurata samalla, että teet jooga asanat oikein. Kokeile ja tutki rohkeasti!

Joogatunneilla kerrotaan myös yleensä jooga asentojen nimet, usein myös sankriitiksi ja ne voivat kuulostaa hassuilta ja hankalasti muistettavilta eivät yleensä jääkään heti mieleen, mutta sillä ei ole harjoituksen onnistumisen kannalta merkitystä. Tärkeintä on keskittyä itse liikkeeseen. Erilaiset joogakirjat ja netistä löytyvät asanapankit ovat hyviä välineitä kerrata asentoja ja niiden nimiä.

Jos liikunta on jäänyt vähemmälle tai koet olevasi jäykkä kannattaa joogaharrastus aloittaa rauhallisemmista joogalajista, joita ovat mm. restrotatiivinen jooga, hatha jooga ja flow jooga. Sporttiselle sopii hyvin fyysisemmät joogalajit, kuten astanga jooga, power jooga tai ilma jooga. Kiireessä tai juoksevan mielen kanssa kulkeva voi aloittaa myös vauhdikkaammista joogalajeista ja edetä sitten kohti rauhallisempia tunteja. Hiljalleen lopputunnin hiljaiset hetket rauhoittavat ja vievät sinut läsnäolon maailmaan ja kannustavat myös rauhallisempiin tunteihin, jolloin parasympaattinen hermosto aktivoituu ja hermosto tasapainottuu. Kehohuollollisempaa tuntia hakevan kannattaa kokeilla esimerkiksi yin joogaa, jossa asennoissa viivytään pidempään.

Olitpa millä tasolla tahansa on aina huomioitava, että jos jossakin asennossa tulee kiputuntemuksia, kannattaa asentoa välttää tai keventää, jotta välttää vammat. Joogasta on lanseerattu monenelaisia nykymuotoisia tunteja, esimerkiksi äijäjooga, jotta jäykkien miesten elämästä tulisi notkeampaa ja naurujooga, jossa pyritään edistämään terveyttä nauramalla erilaisten harjoitusten avulla. Jooga voi harrastaa turvallisesti myös raskauden aikana raskausjoogatunneilla ja myös lapsille on omia joogatunteja. Löydä omasi ja anna joogan voiman ohjata polkuasi.

joogaa kaikille

Jooga asanat ja hengitys

Asana tarkoittaa joogan fyysistä harjoitusta eli asanat ovat asentoja, joita harjoitellaan joogamatolla. Kaikilla asanoilla on omat fyysiset ja henkiset hyötynsä ja perustelunsa miksi niitä harjoitellaan. Jotkut jooga-asanat venyttävät ja toiset vahvistavat. Osa taas kehittää tasapainoa ja kehonhallintaa ja osa rauhoittaa hermostoa ja mieltä. Jooga-asentoja on paljon ja niitä varioidaan joogalajien ja tuntien välillä. Esimerkiksi astangajoogan perusharjoitus rakentuu tietyistä jooga-asentosarjoista, jotka toimivat harjoituksen runkona. Harjoitteluun yhdistetään energisoiva ujjayi-hengitys. Myös hengitys on tärkeä osa joogaa. Useimmissa joogalajeissa hengitetään nenän kautta suu kiinni, mutta aluksi voidaan harjoitella niin, että hengitetään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.

7 jooga asanaa aloittelijalla:

  1. Vuoriasento (=tadasana)
  2. Alaspäin katsova koira (= adho mukha svanasana)
  3. Puuasento (= vrksasana)
  4. Kolmio (= trikonasana)
  5. Kobra (= bhujangasana)
  6. Lapsen lepoasento (= balasana)

Tunnetuin joogaliike lienee aurinkotervehdys. Joogan aurinkotervehdyssarja lämmittää, venyttää ja vahvistaa kehoa. Se sopii hyvin myös nopeaksi aamuvenyttelyksi.

Mitä välineitä tarvitset joogaamiseen?

Joogamatolle astuminen on kuin askeleesi kohti omaa pyhättöasi. Selvitä, mikä on juuri sinulle sopiva joogamatto ja muut välineet, jotka tukevat harjoitustasi parhaalla mahdollisella tavalla. Joogamatto ei ole vain alusta – se on portti mielenrauhaan ja joogan tärkein väline.

Lue artikkelimme: Paras joogamatto – TOP6 vertailu

Joogassa tarvittavista muista välineistä löydät tietoa artikkelistamme: Täydellinen tasapaino: blokin, vyön ja bolsterin maailma joogaharjoituksessa.

Kuten joogaharjoitus tämäkin päättyy, mutta muista, että jooga on matka, joka jatkuu aina. Avaudu uudelleen maailmalle, anna joogan ohjata sinua tasapainoon ja fiilikseen kehosi, mielesi ja sielusi välillä. Ole avoin uusille kokemuksille, ja huomioi, miten jooga voi rikastuttaa elämääsi monin eri tavoin. Kiitos, että olit mukana tällä matkalla – nähdäänkö matolla?