Fiilistele logo-2
kollageenijauhe

Kollageenilisä vertailu

Kollageeni on noussut kuumaksi puheenaiheeksi viime aikoina useasta syystä. Valmisteet ovat tulleet monille tutuiksi muun muassa kauneudenhoidossa, mutta mitä sinun tulee tietää tuosta proteiinista nimeltä kollageeni? Tutustu vertailuumme kollageeneista sekä artikkeliimme, johon olemme koonneet tärkeimmät asiat kollageenista.

Paras kollageeni iholle

Paras kollageeni jauhe

Tuote sisältää tutkittua, hydrolysoitua kollageenia ja tehokasta hyaluronihappoa sekä lisäksi biotiinia ja C-vitamiinia. 

  • Tehokas ja monipuolinen
  • Menee mukavasti aamusmoothien tai mehun sekaan
  • Ei sisällä sokeria eikä makeutusaineita

Paras kollageeni kapseli

Kollageenipeptidin, C-vitamiinin, sinkin ja biotiinin täsmäyhdistelmä kauneudenhoitoon kätevässä kapselimuodossa.

  • Kollageenin tuotannon tehostajat samassa kapselissa
  • Helppo ja nopea ottaa
  • Suomalainen tuote

Paras kollageeni nivelille

Paras kollageeni jauhe

Tuote sisältää kollageenia ja hyvin suosittua MSM:ää sekä lisäksi C-vitamiinia, joka todistetusti tukee normamaalia kollageenituotantoa ihossa ja nivelten rustottumista. MSM tukee kollageenin sekä hiuksille ja kynsille tärkeän keratiinin muodostumista.

  • Tehokas yhdistelmä
  • Liukenee helposti mm. veteen
  • Ei sisällä makeutus- eikä väriaineita

Paras kollageeni tabletti

Yhdistelmävalmiste nivelten hyvinvointiin. Sisältää 40 mg patentoitua UCII®-kollageenivalmistetta, C-vitamiinia, mangaania ja kuparia. Mangaani edistää sidekudoksen normaalia muodostumista ja kupari edistää sidekudosten pysymistä normaalina.

  • LiikkujIlle ja ikääntymisen aiheuttamien muutosten vähentämiseen
  • Helppo annostelu, vain 1 tabletti päivässä
  • Suositeltavaa käyttää ainakin 3 kuukautta yhtäjaksoisesti, jotta hyödyt tulevat esiin
  • Kotimaista tuotantoa

Mitä kollageeni on

Ihmiskehossa kollageeni on runsaasti esiintyvä proteiini, ja sitä löytyy monista eri kudoksista ja elimistä. Arviolta noin 25-35 % kaikista kehon proteiineista on kollageenia. Ihossa kollageenia on on ihon kuivapainosta n. 70-80%, mutta pitoisuus vaihtelee mm. iän ja yksilöllisten tekijöiden mukaan.

Vaikka kollageenin tarkkaa määrää kehossa ei voida tarkasti mitata, sen laaja esiintyminen eri kudoksissa kertoo sen keskeisestä roolista kehon rakenteen ja toiminnan ylläpitämisessä. Kollageeni on välttämätön ainesosa terveen ihon, nivelten, luuston ja muiden kudosten muodostumiselle ja toiminnalle.

Kollageeni tärkeimmät tehtävät

  • pitää ihon sileänä, kimmoisana ja joustavana
  • pitää luuston ja lihakset lujina
  • ylläpitää nivelten liikkuvuutta ja joustavuutta
  • auttaa vahvistamaan hiuksia ja kynsiä sekä edistämään niiden kasvua
  • ylläpitää verisuonten seinämien elastisuuttta ja vahvuutta
  • yhdistää kudokset ja elimet kehossa sidekudoksen avulla

Kollageenilisä

Jos et käytä lihaa, eikä liharuokien ja lihaliemien valmistuksen parissa kiinnosta tai ehdi viettää aikaa, voit ottaa kollageenin purkista. Kollageeniravintolisiä on monissa muodoissa, kuten jauheena, kapseleina, pillereinä tai juomina. Niitä on sekä eläinperäisistä (esimerkiksi naudan, sian tai kanan kollageeni) että kasvipohjaisista (esimerkiksi merilevästä tai kasviproteiineista). 

Vaihtoehdoista on helppo valita itselleen sopivin valmiste. Jauhemuotoinen lisä voi olla kätevä sekoittaa smoothieen, puuroon tai juomaan, kun taas kapselit tai pillerit sopivat paremmin niille, jotka haluavat ottaa lisän nopeasti ja helposti. Kollageeni on jauhiessa yleensä hydrolysoitua kollageenia. Tämä tarkoittaa, että kollageeniproteiini on pilkottu pieniksi peptideiksi, mikä helpottaa sen imeytymistä elimistöön ja tekee siitä tehokkaamman.

Kollageeni hyödyt

Kollageenin hyödyistä on tehty joitakin tutkimuksia ja ne ovat antaneet rohkaisevia tuloksia kollageenilisien hyödyistä, mutta tarvitaan vielä lisää tutkimuksia vahvistamaan nämä havainnot. Vaikka vankat tutkimustulokset kollageenilisien hyödyistä puuttuvat, kokee moni silti hyötyvänsä valmisteista.

Kollageenilisäsi voikin kokeilla yhtenä vaihtoehtona ikääntymisen merkkejä vastaan, kuten nivelten jäykistymistä, nivelkipuja ja luukatoa estämään. Kollageenislisät ovat saavuttaneet suosiota myös ihonhoidossa, jossa ne voivat vähentää ryppyjä ja juonteita, ja parantaa ihon ulkonäköä ja rakennetta.

Haittaa kollageenin käytöstä ei ole, mutta harvoin voi esiintyä allergiaisia reaktioita, mikäli on allerginen eläinperäiselle proteiinille. Kollageenilisien käytön yhteydessä, etenkin käytön alussa, voi joillakin esiintyä ruoansulatusavaivoja, kuten vatsakipua tai turvotusta. Raskaana oleville ja lapsille valmisteita ei suositella.

Kollageenia sisältävä ruoka

Kollageenia esiintyy luonnollisesti useissa eläinperäisissä ruoka-aineissa. Eläinten luut ja rustot ovat erinomainen kollageenin lähde, erityisesti sellaiset osat kuin kananrinnan rustot, naudanluut sekä sianpotkat ja etuselkä. Eläimen nahka ja iho ovat myös runsaskollageenisia osia. Kalan nahka ja rusto sisältävät myös kollageenia. Erityisesti kalakollageeni on hienojakoista ja helposti sulavaa. Etenkin pieniä kaloja, kuten muikkuja ja silakoita, kannattaa syödä kokonaisina niin saa runsaasti kollageenia.
 

Luuliemi on ravitseva liemi, joka valmistetaan keittämällä eläinten luista, rustoista ja nivelistä vettä pitkään ja matalalla lämmöllä. Tämä prosessi vapauttaa luista ja rustoista kollageenia, gelatiinia ja muita ravintoaineita liemeen. Luuliemi on tunnettu ravitsemuksellisista hyödyistään, kuten kollageenin ja muiden proteiinien, vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteistä.

yksinkertainen resepti, jolla voit valmistaa luuliemen kotona:

Ainekset:

  • Luut ja/tai rustot (esim. kanan- tai naudanluut, kananrinnan rustot)
  • Vettä
  • Kasviksia (esim. porkkana, selleri, sipuli)
  • Suolaa
  • Mausteita maun mukaan (esim, pippuri, valkosipuli, laakerinlehti)
  • Omenasiiderietikka 2 tlk

 

Valmistus:

Jos käytät lihaisia luunpäitä, voit paistaa niitä ensin uunissa noin 200°C:ssa noin 30 minuuttia. Tämä auttaa vapauttamaan liemen makuun syvyyttä.

Laita luut tai rustot isoon kattilaan ja peitä ne vedellä.

Kuumenna kattilaa keskilämmöllä, kunnes vesi alkaa kiehua. Poista mahdollinen vaahto pinnalta.

Lisää kattilaan halutessasi kasviksia ja mausteita lisäämään makua ja ravintoarvoa.

Vähennä lämpöä matalalle ja anna liemen hautua hiljalleen kannen alla vähintään 4-6 tuntia (mieluiten jopa 12-24 tuntia). Mitä pidempään liemi hautuu, sitä enemmän maku ja ravintoaineet pääsevät liemeen.

Kun liemi on valmista, siivilöi se suurella siivilällä tai harsokankaan läpi toiseen astiaan, jotta saat poistettua kiinteät osat ja saadut valmiin liemen.

Voit käyttää luuliemen sellaisenaan juomana tai käyttää sitä ruoanvalmistuksessa keittojen, kastikkeiden, risottojen ja muiden ruokien valmistamiseen.

Luuliemi säilyy jääkaapissa noin 3-5 päivää, tai voit pakastaa sen pieniin annoskokoisiin säiliöihin ja säilyttää pidempään pakastimessa. Jääkaappikylmä liemi on kollageenin ansiosta hyllyvää hyytelöä, mutta se muuttuu ihanan juoksevaksi liemeksi lämmitettäessä.

Mikäli valmistaminen ei innosta tai siihen ei ole aikaa, laadukkaita luuliemnivalmisteita löytyy myös valmiina.

Mikä neuvoksi jos en käytä eläinperäisiä valmisteita

Jos et käytä eläinperäisiä valmisteita, voit silti edistää kollageenin muodostumista ja ylläpitää sen tasoa kehossa. Kasvikunnassa on ravintoaineita, jotka edistävät kehon omaa kollageenintuotantoa. Tällaisia ravintoaineita ovat esimerkiksi C-vitamiini, kupari ja sinkki. Kannattaa syödä ruokia, jotka ovat hyviä kollageenin muodostumisen kannalta.

Parhaat C-vitamiinin lähteet

    • pähkinät ja seimenet
    • täysjyväviljat
    • pavut ja linssit
    • tumma suklaa (etenkin kupari)
    • vihreät vihannekset

    Vaikka kollageenin saanti ruoasta voi olla hyödyllistä, on tärkeää huomata, että ruoan kollageeni ei välttämättä imeydy elimistöön sellaisenaan yhtä tehokkaasti kuin kollageenivalmisteiden kollageenipeptidit. Siksi jotkut ihmiset valitsevat kollageenilisän täydentämään ruokavaliotaan.

    Säännöllinen liikunta voi myös edistää kollageenin tuotantoa kehossa. Erityisesti painojenn nostaminen voi stimuloida kollageenin tuotantoa nivelissä ja lihaksissa. Riittävä veden juominen on tärkeää kollageenin muodostumiselle ja ihon kosteustasapainolle. Juo runsaasti vettä pitääksesi ihosi hydratoituna ja edistääksesi kollageenin toimintaa.

    Terveelliset elämäntavat ja monipuolinen ruokavalio ovat avainasemassa kollageenin ylläpitämisessä ja ihon, nivelten ja kudosten terveyden tukemisessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että kehon oma kollageenin tuotanto vähenee luonnollisesti iän myötä.

    Kenelle kollageenia

    Vaikka elimistö kykenee tuottamaan kollageenia itse, tämän prosessin tehokkuus voi vaihdella iän, elämäntavan, ravinnon ja muiden tekijöiden mukaan. Ikääntymisen myötä kollageenin tuotanto yleensä hidastuu, mikä voi johtaa kollageenin vähenemiseen ja ikääntymisen merkkien ilmenemiseen, kuten ryppyihin, ihon löystymiseen, nivelten jäykkyyteen kehon joustavuuden vähenemiseen ja luumassan pienentymiseen. Tästä syystä monet hakevat keinoja lisätä kollageenin tuotantoa ruokavalion, lisäravinteiden tai ihonhoitotuotteiden avulla.

    Kollageenilisän käytöstä voivat hyötyä henkilöt, joilla on erityisiä ihon terveysongelmia, kuten kuiva iho, akne tai arpia. Kollageenin lisääminen ruokavalioon voi edistää ihon kosteustasapainoa, vähentää tulehduksia ja parantaa ihon rakennetta.

    Urheilijat ja aktiivisesti liikkuvat henkilöt voivat kokea nivelten kulumista ja loukkaantumisia. Kollageenilisät voivat auttaa vahvistamaan nivelten rakennetta ja parantamaan nivelten joustavuutta ja kestävyyttä.

    Myös erityisesti kasvissyöjät ja vegaanit voivat tarvita lisäkollageenia, koska kollageenia esiintyy pääasiassa eläinperäisissä ruoka-aineissa. On myös viitteitä, että kollageenilisät voivat olla hyödyllistä esimerkiksi leikkausten jälkeisessä toipumisessa tai ihon vaurioitumisen hoidossa.

    Kollageeni kokemuksia

    ”Olen käyttänyt kollageenivalmistetta nyt muutaman kuukauden ajan ja huomannut selvän eron ihoni kunnossa. Se on tuntunut kosteutetummalta ja kimmoisammalta. Olen todella tyytyväinen tuloksiin!”

    ”Ostin kollageenijauhetta lisätäkseni proteiinipitoisuutta smoothieihini, mutta olen huomannut myös nivelkivun vähenemistä. Olen harrastanut paljon liikuntaa ja tämä on auttanut minua palautumaan nopeammin ja pitämään nivelet terveinä.”

    ”Olen kokeillut useita erilaisia kollageenilisäravinteita, mutta en ole nähnyt merkittäviä tuloksia. En ole varma, onko se todella auttanut minua, vai onko se vain placebo-vaikutus.”

    ”Kollageenikapseleiden käyttö on helpottanut ihoni kuivuudesta. Aiemmin minulla oli jatkuvasti ongelmia kuivan ja hilseilevän ihon kanssa, mutta nyt se on paljon parempi. En vaihtaisi näitä kapseleita pois!

    ”Ostin kollageenitabletteja toivoen, että ne auttaisivat vähentämään ryppyjä ja juonteita. Olen käyttänyt niitä nyt muutaman viikon, mutta en ole vielä nähnyt selkeitä tuloksia. Ehkä minun pitäisi antaa niille enemmän aikaa.”

    ”Ostin kollageenikapseleita kokeillakseni niiden vaikutusta nivelkipuihini. Olen kärsinyt nivelongelmista vuosia, mutta kollageenilisien käytön myötä olen huomannut merkittävää helpotusta kipuihin ja jäykkyyteen. Olen todella kiitollinen!”

    ”Käytin kollageenitabletteja ennen ja jälkeen leikkauksen, ja ne auttoivat todella nopeuttamaan haavojen paranemista. Minulla oli myös vähemmän arpia kuin odotin. Suosittelen ehdottomasti niitä kaikille, jotka toipuvat leikkauksesta.”

    ”Olen käyttänyt kollageenijauhetta osana aamurutiiniani noin kuukauden ajan, ja olen huomannut selkeän eron hiusteni laadussa. Ne ovat vahvistuneet ja kiiltävämmät kuin koskaan ennen. En malta odottaa, mitä muutoksia huomaan jatkossa!”

      • sitrushedelmät, kuten appelsiini
      • punaiset ja keltaiset paprikat
      • pinaatti
      • parsakaali ja kukkakaali
      • marjat ja hedelmät

      sitrushedelmät

      Parhaat kupari- ja sinkkipitoiset ruoat

      • pähkinät ja seimenet
      • täysjyväviljat
      • pavut ja linssit
      • tumma suklaa (etenkin kupari)
      • vihreät vihannekset

      Vaikka kollageenin saanti ruoasta voi olla hyödyllistä, on tärkeää huomata, että ruoan kollageeni ei välttämättä imeydy elimistöön sellaisenaan yhtä tehokkaasti kuin kollageenivalmisteiden kollageenipeptidit. Siksi jotkut ihmiset valitsevat kollageenilisän täydentämään ruokavaliotaan.

      Säännöllinen liikunta voi myös edistää kollageenin tuotantoa kehossa. Erityisesti painojenn nostaminen voi stimuloida kollageenin tuotantoa nivelissä ja lihaksissa. Riittävä veden juominen on tärkeää kollageenin muodostumiselle ja ihon kosteustasapainolle. Juo runsaasti vettä pitääksesi ihosi hydratoituna ja edistääksesi kollageenin toimintaa.

      Terveelliset elämäntavat ja monipuolinen ruokavalio ovat avainasemassa kollageenin ylläpitämisessä ja ihon, nivelten ja kudosten terveyden tukemisessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että kehon oma kollageenin tuotanto vähenee luonnollisesti iän myötä.

      Kenelle kollageenia

      Vaikka elimistö kykenee tuottamaan kollageenia itse, tämän prosessin tehokkuus voi vaihdella iän, elämäntavan, ravinnon ja muiden tekijöiden mukaan. Ikääntymisen myötä kollageenin tuotanto yleensä hidastuu, mikä voi johtaa kollageenin vähenemiseen ja ikääntymisen merkkien ilmenemiseen, kuten ryppyihin, ihon löystymiseen, nivelten jäykkyyteen kehon joustavuuden vähenemiseen ja luumassan pienentymiseen. Tästä syystä monet hakevat keinoja lisätä kollageenin tuotantoa ruokavalion, lisäravinteiden tai ihonhoitotuotteiden avulla.

      Kollageenilisän käytöstä voivat hyötyä henkilöt, joilla on erityisiä ihon terveysongelmia, kuten kuiva iho, akne tai arpia. Kollageenin lisääminen ruokavalioon voi edistää ihon kosteustasapainoa, vähentää tulehduksia ja parantaa ihon rakennetta.

      Urheilijat ja aktiivisesti liikkuvat henkilöt voivat kokea nivelten kulumista ja loukkaantumisia. Kollageenilisät voivat auttaa vahvistamaan nivelten rakennetta ja parantamaan nivelten joustavuutta ja kestävyyttä.

      Myös erityisesti kasvissyöjät ja vegaanit voivat tarvita lisäkollageenia, koska kollageenia esiintyy pääasiassa eläinperäisissä ruoka-aineissa. On myös viitteitä, että kollageenilisät voivat olla hyödyllistä esimerkiksi leikkausten jälkeisessä toipumisessa tai ihon vaurioitumisen hoidossa.

      Kollageeni kokemuksia

      ”Olen käyttänyt kollageenivalmistetta nyt muutaman kuukauden ajan ja huomannut selvän eron ihoni kunnossa. Se on tuntunut kosteutetummalta ja kimmoisammalta. Olen todella tyytyväinen tuloksiin!”

      ”Ostin kollageenijauhetta lisätäkseni proteiinipitoisuutta smoothieihini, mutta olen huomannut myös nivelkivun vähenemistä. Olen harrastanut paljon liikuntaa ja tämä on auttanut minua palautumaan nopeammin ja pitämään nivelet terveinä.”

      ”Olen kokeillut useita erilaisia kollageenilisäravinteita, mutta en ole nähnyt merkittäviä tuloksia. En ole varma, onko se todella auttanut minua, vai onko se vain placebo-vaikutus.”

      ”Kollageenikapseleiden käyttö on helpottanut ihoni kuivuudesta. Aiemmin minulla oli jatkuvasti ongelmia kuivan ja hilseilevän ihon kanssa, mutta nyt se on paljon parempi. En vaihtaisi näitä kapseleita pois!

      ”Ostin kollageenitabletteja toivoen, että ne auttaisivat vähentämään ryppyjä ja juonteita. Olen käyttänyt niitä nyt muutaman viikon, mutta en ole vielä nähnyt selkeitä tuloksia. Ehkä minun pitäisi antaa niille enemmän aikaa.”

      ”Ostin kollageenikapseleita kokeillakseni niiden vaikutusta nivelkipuihini. Olen kärsinyt nivelongelmista vuosia, mutta kollageenilisien käytön myötä olen huomannut merkittävää helpotusta kipuihin ja jäykkyyteen. Olen todella kiitollinen!”

      ”Käytin kollageenitabletteja ennen ja jälkeen leikkauksen, ja ne auttoivat todella nopeuttamaan haavojen paranemista. Minulla oli myös vähemmän arpia kuin odotin. Suosittelen ehdottomasti niitä kaikille, jotka toipuvat leikkauksesta.”

      ”Olen käyttänyt kollageenijauhetta osana aamurutiiniani noin kuukauden ajan, ja olen huomannut selkeän eron hiusteni laadussa. Ne ovat vahvistuneet ja kiiltävämmät kuin koskaan ennen. En malta odottaa, mitä muutoksia huomaan jatkossa!”