Fiilistele logo-2
kreatiini

Mitä on kreatiini

Kreatiini – sana, joka saattaa kuulostaa tutulta kehonrakentajien maailmasta, mutta tiesitkö, että se on itse asiassa yksi kehomme yleisimmistä yhdisteistä? Kyllä, kreatiini löytyy luonnostaan ihmiskehosta. Kreatiini on suosituin ja tutkituin lisäravinne, ja sitä on käytetty urheiluravinteena jo toistakymmentä vuotta. Kun tavoitteena on parantaa sekä suorituskykyä että lihaskestävyyttä, on kreatiini paras valinta.

Kreatiinia on saatavilla useissa eri muodoissa ja lisäksi se on melko edullista. Tutustu artikkeliimme ja vertailemiinne tuotteisiin ja löydä itsellesi sopivin kreatiini.

Paras kreatiini valmiste vuonna 2024

Pure Creatine Monohydrate sisältää 100% puhdasta kreatiinimonohydraattijauhetta.

  • Lihasmassan kasvattamiseen ja voimatasojen lisäämiseen
  • Vaikutus saavutetaan päivittäisellä  3g annoksella
  • Makeuttamaton, liukenee helposti
  • ”Hyvä kreatiini ”

Flavoured Creatine on hyvänmakuinen kreatiini merkiltä Star Nutrition. Perusteellisesti tutkittu aineosa. Maustettu, joten sitä on ilo juoda. Mukana kätevä mittalusikka.

  • Lisää voimaa ja nopeuttaa lihasten rakentamista
  • 2 hyvää makuvaihtoehtoa: vanilja (Vanilla pear) ja mansikka (Strawberry)
  • Annostus: 6g, sekoitetaan n. 200 ml:n vettä
  • Sekoita jauhe veteen ja nauti milloin vaan päivän aikana
  • ”Maku tosi hyvä, ihan kuin olisi mehua juonut. Ostan jatkossakin”

Star Nutritionin Ultimate Creatinella lisää voimaa ja räjähtävyyttä treeneihin! pH-puskuroitu ja nopeasti vaikuttava. Erityisesti sinulle, joka et halua perinteisen kreatiinimonohydraatin mukanaan tuomaa nesteen kerääntymistä ja mahdollista painonnousua. 

  • Kapseli, jossa kreatiinimolekyyli on stabiili, minkä ansiosta se ei hajoa toimimattomaksi kreatiniiniksi veteen sekoitettaessa.
  • Annostus 2-3 kapselia 30 minuuttia ennen harjoittelua
  • Kätevä ottaa missä vaan
  • ”Toimi itsellä tosi hyvin. Helppo tapa nauttia kreatiinia.”

Chained Nutritionin Triple Creatine Hardcore on vahva kreatiinituote, joka sisältää kolme kreatiinimuotoa taatakseen maksimaalisen imeytymisen ja tehon. Sinulle, joka tyydyt vain parhaaseen!

  • Lisää lihasvoimaa, kestävyyttä ja lihasvolyymia
  • Edistää lihasmassan kasvua
  • Annostus: Sekoita 4 g 250 ml:aan vettä. Nauti yksi annos päivässä.
  • Hyvä ominaisuus
  • ”Antoi buustia treeniin!”

Maksimoi treenituloksesi yhdistelmäpaketilla: 2 x Whey-80 + Kreatiini. Täydellinen tukemaan lihasten palautumista, edistämään lihasmassan kasvua  ja voimakkaita treenisessioita

Whey-80 

  • Erinomainen tapa täydentää päivittäistä proteiinin saantia
  • Parantaa lihasten palautumista
  • Todella hyvä maku ja liukenevuus
  • Suomen suosituin proteiini!
  • Annostus:  0,75 – 1 dl jauhetta sekoitetaan veden tai maidon kanssa shakerissä. Maksimaalisen tuloksen saamiseksi, ota kolme annosta Whey-80:ä päivittäin.

Creatine Monohydrate

 

  • puhdas ja edullinen, korkealaatuinen kreatiinilisä
  • Lihasten laadukkaaseen kasvattamiseen
  • Parantaa kestävyyttä ja voimaa.
  • 100 % mikronisoitua kreatiinia
  • Vegaaninen
  • Voidaan käyttää ympäri vuoden
  • Annostus: 5 g päivässä

Kreatiini hyödyt

Kreatiinilla on useita tutkittuja vaikutuksia elimistöön. Ensisijaisesti kreatiinia käytetään liikunnassa lyhytkestoisen suorituskyvyn parantumiseen, erityisesti voimaharjoittelussa ja nopeissa räjähtävissä suorituksissa. Kreatiini lisää elimistön energiavarastoja, jolloin voi treenata pidempään, kovemmin ja tehokkaammin. Kreatiinilla voi olla lihasproteiinien kasvun lisäämisen lisäksi kyky auttaa nopeuttamaan lihasten palautumista rasittavien harjoitusten jälkeen, mikä voi mahdollistaa tiheämmät harjoitusohjelmat.

Kreatiini ei ole pelkästään lihasten polttoaine – se voi myös auttaa aivoja toimimaan paremmin. Kreatiini voi myös auttaa aivoja toimimaan paremmin stressaavissa tilanteissa ja parantaa kognitiivisia toimintoja, kuten muistia ja keskittymiskykyä. On osoitettu, että kreatiini voi tarjota neuroprotektiivisia etuja, kuten aivojen toiminnan parantumista ja mahdollista suojaa aivosolujen vaurioilta.

Tämän lisäksi kreatiinilla on antioksidanttisia ominaisuuksia, jotka voivat auttaa suojaamaan soluja hapettumisstressiltä ja tulehduksilta. Tämä voi olla hyödyllistä urheilijoille, jotka altistuvat korkealle fyysiselle stressille ja voivat kokea lihaskudoksen vaurioita harjoituksen aikana.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kreatiinilisä voi vähentää stressihormonien tuotantoa ja auttaa kehoa palautumaan nopeammin stressaavista tilanteista. Tämä voi johtaa parempaan mielialaan, vähäisempään ahdistukseen ja yleiseen hyvinvoinnin tunteeseen.

Unella on valtava merkitys hyvinvointiimme, ja kreatiinilla voi olla positiivinen vaikutus ainakin välillisesti unen laatuun ja palautumiseen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kreatiinilisän käyttö voi parantaa unen kestoa ja syvyyttä, mikä puolestaan voi edistää kehon palautumista rankan treenin jälkeen. Parempi uni tarkoittaa parempaa suorituskykyä ja yleistä hyvinvointia.

Kreatiini haitat

Kreatiini on yleisesti ottaen turvallinen ravintolisä, mutta joillakin ihmisillä saattaa esiintyä lieviä sivuvaikutuksia, kuten vatsavaivoja tai lihaskramppeja. Kreatiinin käyttöön voi liittyä myös nesteen kertymistä lihaksiin, mikä voi johtaa lyhytaikaiseen painonnousuun.Joissakin tutkimuksissa on viitteitä, että kretainnini voi lisätä munuais- ja maksavaurion riskiä. On tärkeää varmistaa, että käytät vain laadukkaita kreatiinilisiä, jotka on valmistettu luotettavassa tuotantoympäristössä ja jotka eivät sisällä epäpuhtauksia.

Kreatiinilisäravinteiden vaikutukset, kuten muidenkin lisäravinteiden vaikutukset, voivat vaihdella yksilöllisesti, ja jotkut ihmiset eivät välttämättä koe merkittäviä hyötyjä niiden käytöstä. Kreatiinia ei pidä kuitenkaan sekoittaa steroideihin ja tämä elimistöstä luonnollisena löytyvä aines ei ole minkään tutkimuksen mukaan soveltumaton myös muille kuin urheiljoille. Raskaana olevien naisten, lasten ja nuorten tulisi silti välttää kreatiinilisien käyttöä. 

Kreatiini käyttö

Kaikki hmiset, jotka haluavat parantaa fyysistä suorituskykyään, kuten urheiluharrastajat, kuntoilijat ja jopa vanhemmata aikuiset, jotka haluavat ylläpitää lihasmassaa ja voimaa, voivat hyötyä kreatiniinista. Käytöllä ei ole hyvin dokumentoituja haittavaikutuksia terveillä yksilöillä.

Kreatiinin käyttö voi olla hyödyllistä, mutta kuten minkä tahansa ravintolisän kanssa, on tärkeää noudattaa oikeaa annostusta. Suositeltu kreatiinin päivittäinen annos vaihtelee yksilöllisten tarpeiden mukaan, mutta yleensä 3–5 grammaa päivässä on hyvä lähtökohta useimmille ihmisille. 

Kreatiinin annostus

Joissakin tapauksissa suositellaan kreatiinin ”latausvaihetta”, joka kestää yleensä noin 5-7 päivää. Tänä aikana kreatiinia otetaan suurempina annoksina (yleensä noin 20 grammaa päivässä) tavoitteena kyllästää lihakset kreatiinilla nopeasti.

Kun latausvaihe on ohi, voidaan siirtyä ylläpitoannokseen. Ylläpitoannos on yleensä noin 3-5 grammaa päivässä. Jotkut ihmiset suosivat kreatiinilisäravinteen jaksoittamista eli sitä käytetään tietyllä aikavälillä, esimerkiksi 8 viikon jaksoina, joiden jälkeen pidetään tauko ennen uuden jakson aloittamista.

Miten ajoittaa annostus

Kreatiinilisäravinteita voi ottaa milloin tahansa päivästä. Joillekin ihmisille kreatiini voi aiheuttaa vatsavaivoja, joten sitä voi kokeilla ottaa eri aikoina päivästä selvittääkseen, mikä itselle sopii parhaiten. Yleensä näitä vatsavaivoja esiintyy ravintolisän käyttöä aloittaessa. Jotkut suosivat kreatiinin ottamista treenin yhteydessä, kun taas toiset jakavat sen tasaisesti päivän aikana.

Usein se suositellaan otettavaski kuitenkin aamulla, jolloin kreatiniinin voi halutessan sekoittaa esimerkiksi mehuun tai aamusmoothien joukkoon. Enne harjoittelua annosteltuna kreatiini on kätevä sekoittaa esimerkiksi porteiinijauheeseen, jolloin proteiinijauhe ja kreatiini yhdesääs käytettynä auttaa maksimoimaan palautumisen ja tehostaa treenaamista.

Usein kysytyt kysymykset

Kreatiinin on havaittu parantavan suorituskykyä keskimäärin 3-10 % kovatehoisissa alle 30 sekunnin suorituksissa. Se lisää intervalliharjoituksissessa tehdyn työn määrää 5–15 %. Lisäksi kreatiini parantaa lihaskestävyyttä 14 % ja  maksimivoiman kehittymistä keskimäärin 8 %.

Kreatiinin voi ottaa joko sellaisenaan nesteeseen sekoittena tai yhdessä muiden lisäravinteiden kanssa, sillä se on kehossa luontaisesti ilmenevä aine, joka ei kilpaile imeytymisestä muiden aineiden kanssa. Kreatiinin voi sekoittaa myös aamumehuun tai -smoothieen tai vaikkapa kahvin sekaan. 

Kreatiinin, kuten monien muidenkin lisäravinteiden, käytössä on hyvä pitää välillä taukoa. Vielä tuntemattomasta syystä kreatiinin vaikutus heikentyy, jos sitä käyttää jatkuvasti. Siksi sanotaan, että 2-5 kk jälkeen kannattaa käytössä pitää tauko.